Velkommen til min blogg

Jeg designer og snekrer mine egne møbler og legger ut bilder og trinn for trinn oppskrifter på de fleste tingene. Legger også ut diverse interiør, oppussing og litt om hverdagen min. Hvis dere bruker noen av ideene mine så link til bloggen min, det er ikke lov til å bruke bildene mine uten tillatelse og heller ikke teksten min! Jeg er også Frøken Nordseth på Instagram og kan også treffes på bisten75@hotmail.com, hvis dere har noe på hjertet. Alle bildene er tatt av meg hvis ikke annet er oppgitt. Noen av tingene jeg har laget kan også bestilles på egne mål... for pris kontakt meg på mail eller på facebook.

31 januar, 2016

Herremin...!!

Nå er jo ikke jeg så veldig glad i å klage og sutre, men noen ting føler jeg bare jeg MÅ ut med...
I går mottok jeg en mail fra ei ukjent dame som kunne fortelle meg om ei som har laget en business ved å selge ting hun har laget fra bloggen min, fra mine tegninger, fra mitt design og fra mine oppskrifter...
Er det litt toppen av frekkhet??

Jeg har jo lagt ut oppskrifter og trinnfortrinn bilder for og være snill og for at dere "husmødre/fedre" skal tro på dere selv og at dere også kan lage møbler fra bunn av... sånn som meg..
-og dette er også noe jeg legger all min sjel, min fritid og min kjærlighet i, jeg tegner alt fra bunn, regner ut mål, finner materialer som skal passe og prøver meg fram...det er myye jobb og ikke bare et enkelt byggesett, det her er tatt fra mitt hode og fra min fantasi...
-og for og være helt ærlig, ganske hjerteskjærende å se at noen tar den lettvinte løsningen og lager etter mine mål, mitt design og tjener penger på det,...ja faktisk, selger til butikker uten og nevne meg, men ta all ære og cred selv..

Dette er også noe jeg har tenkt til og bygge videre, utarbeide og en dag kanskje leve av, men føler meg litt for "fersk" til enda, skal det bli et seriøst livsverk må jeg jobbe litt mer, både med utførelse, markedsføring og planlegging... 

Uansett...det er virkelig rart/merkelig at noen vil ta æren for andre sine ideer og andre sine verk, sånn klarer jeg faktisk ikke og skjønne og heller ikke akseptere...
-det jeg lager er jo "barna mine", noe som er mitt hjerte <3

....og dere misforstå meg rett... Lag i vei av oppskriftene mine, men nevnt navn av bloggen vil jeg gjerne ha..

-Men jeg har bestemt meg fra nå av og etter flere runder med folk som vil kopiere at jeg ikke legger ut oppskriftene som før, de som vil ha oppskrifter kan sende meg en mail...
-og det håper jeg at dere har forståelse for? <3

Er det frekt av meg å legge ut bildene til denne damen?
Ikke av henne personlig, men av tingene hun har laget og skal selge til butikker og på finn...

Må bare spørre i en frustrert, irritert og oppgitt kveldstime...

-Lisbeth-


5 kommentarer:

Christine sa...

Egentlig synes jeg fint du kan ta betalt for enkelte oppskrifter etterhvert. Du er mer enn flink nokk til å leve av dette. Kanskje lage en oppskriftsbok? Jeg ville kjøpt den! :-)

Men jeg forstår tankene dine bak å dele oppskrifter gratis, så jeg kommer til å sende mail for å få oppskrifter når det kommer nye. Synes det er en god ide å sende via mail, men du er såpass flink at jeg synes du skal finne en måte å tjene penger på det talebtet du har. Jeg har planlagt å fylle med hjemmelagde møbler av dine oppskrifter når vi tar over huset :-)

Christine sa...

Egentlig synes jeg fint du kan ta betalt for enkelte oppskrifter etterhvert. Du er mer enn flink nokk til å leve av dette. Kanskje lage en oppskriftsbok? Jeg ville kjøpt den! :-)

Men jeg forstår tankene dine bak å dele oppskrifter gratis, så jeg kommer til å sende mail for å få oppskrifter når det kommer nye. Synes det er en god ide å sende via mail, men du er såpass flink at jeg synes du skal finne en måte å tjene penger på det talebtet du har. Jeg har planlagt å fylle med hjemmelagde møbler av dine oppskrifter når vi tar over huset :-)

Kreativelena sa...

Det er veldig frekt og ta fra en blogg slik og ikke referere tilbake. Så du kan fint dele på mail i fremtiden. Men det kan jo bli en stor jobb for deg da. Så om du velger det, så vær streng, og si at kun de som sender deg mail får oppskriften, og ikke de som bare legger igjen emailen sin. For tro du meg, det sparer deg for mye jobb.
Og du er mer en flink nok til og starte med det her i større skala. Så om du har lyst, bør du starte. For folk er faen så frekke, og tar ideene under nesa på deg om de får en øreliten sniff av penger. Jeg fortalte engang noen om ideen jeg hadde for et utested/resturant. Noen få mnd senere var den oppe og gikk. Alt var HELT likt, både interiør, dekor av utsiden, maten, konseptet på kvelden. Det eneste som ikke var mitt var navnet. Og jeg ville aldri valgt den lokasjonen de gjorde. Og jeg må si at når de gikk konkurs noen få måneder etter åpning så frydet jeg meg mer en bare litt. Karma never forgets ;-) Jeg hadde glatt lagt ut bilder av hennes ting ved siden av det du har laget, så folk kan se at hun virkelig har stjålet fra deg. Jeg hadde til og med lagt ut link til der hun solgte jeg ;-) Så kan sånne som meg legge igjen en uskyldig kommentar om at dette må da være frøken nordseth design ;-)

Terese sa...

Nei fysj, jeg får vondt inni meg på dine vegne. Fortell oss hvem dette er så vi kan kommentere på det :)

Dorthes sa...

Toppen av frekkhet! Blir så irritert, skjønner godt at du blir lei deg. Du legger jo som sagt mye tid ned i disse prosjektene. Å du er utrolig dyktig og flink.

Er også helt enig om at det er helt greit å ta betalt for oppskriftene, som noen skriver over her.
Skjønner godt at du evt ikke vil dele oppskriftene offentlig lenger, når folk skal oppføre seg sånn. Veldig snill av deg og evt ta deg til bry å sende oppskrift til de som spør. Men syntes som sagt at du skulle tatt betalt da. Ikke nok med at du bruker lang tid på å lage/tenke ut møblene og tar masse bilder og skriver ned mål osv. Men så skal du i tillegg bruke masse ekstra fritid på å sende folk oppskrift gratis. Er selvfølgelig ditt valg, men hadde gledelig sponsa deg for å få lov å lage møblene dine :)

Stå på videre! Vi lesere er utrolig heldig og bortskjemte. Håper du aldri vil slutte å blogge, får så mye inspirasjon!